Interim Business Controller, Hoorn/remote, 36 uur p/w

 

Voor deze non-profit/overheidsinstantie gevestigd in Hoorn zoeken we per 15 november een ervaren interim Business Controller voor 36 uur p/w waarbij je de helft van de tijd vanuit huis kan werken indien gewenst en de andere helft vanuit kantoor. Duur van deze opdracht is 6 maanden met mogelijkheid tot verlenging.

Over opdrachtgever:
Bij deze overheidsinstantie werken ca. 250 bevlogen en ervaren collega’s aan de opstelling van adviezen en de uitvoering van milieutaken van zestien gemeenten in Noord-Holland-Noord. Daarnaast is de provincie Noord-Holland hun opdrachtgever. Zij houden zich bezig met bodemkwaliteit, klimaat, natuur, milieu, duurzaamheid, energietransitie, lucht, afval, asbest externe veiligheid, zwemwater, wegen en vaarwegen.

Het vakgebied milieu, klimaat en natuur is volop in beweging en in de actualiteit. Werken bij deze opdrachtgever staat dan ook garant voor uitdaging en dynamiek. En dat in een open en informele werksfeer waarin van elkaar leren voorop staat: samen gaan ze voor het beste resultaat. Dat maakt dat hun medewerkers de collegialiteit bij hen als zeer hoog waarderen. Zo omarmen zij Het Nieuwe Werken (HNW) waarbij je de ruimte krijgt de taken naar eigen inzicht uit te voeren, en deels ook op een andere plek te (kunnen) werken. Flexibel en zelfstandig. Op die manier kun je werk en privé goed in balans brengen. Hun werkzaamheden omvatten uiteenlopende terreinen (milieu, duurzaamheid en natuur), en dat zorgt voor talloze mogelijkheden om je bij hen te ontplooien. Zij zijn gevestigd in een modern en goed bereikbaar kantoor, vlakbij het treinstation, uitvalswegen en het centrum van Hoorn.

Wat ga je doen?
Je werkt zelfstandig aan het opstellen van de diverse producten van de P&C cyclus. De komende maanden ligt de nadruk op het opstellen van de jaarrekening 2025, inclusief de jaarrapportage over het uitvoeringsprogramma VTH en de begroting 2027. De jaarrekening en de begroting moeten begin april 2026 klaar en opgeleverd zijn.

Verder werk je uit zelfstandige expertise met ongevraagd en gevraagd advies binnen het team Financiën aan het continu verbeteren van hun P&C-cyclus en producten. Samen met de andere Business Controller analyseer je van uit jouw expertise over financiële en andere business gegevens om inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van hun organisatie, efficiëntie van projecten en eventuele financiële risico’s. Daarnaast geef je gevraagd en ongevraagd advies aan het management en andere afdelingen over financiële kwesties, kostenbesparingen en andere financiële zaken. Het team Financiën zorgt voor een goede financiële controle en naleving van relevante wet- en regelgeving. Tot slot werk je aan de reguliere P&C producten zoals de bestuur rapportage, ambtelijke kwartaalrapportages en de kadernota. Hierbij werk je nauw samen met de andere Business Controller, de Concerncontroller, de lijnmanagers en de accounthouders.

Vereisten:

  1. Een aantoonbare afgeronde HBO opleiding in financiële, bestuurskundige of bedrijfskundige opleiding;
  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Business Controller bij een gemeente of een gemeenschappelijke regeling (benoem dit duidelijk in je CV);
  3. Aantoonbare werkervaring met financiën van gemeenten en/of gemeenschappelijke regelingen.
  4. Aantoonbaar minimaal 50% van werkweek beschikbaar en inzetbaar op kantoor in Hoorn.

Gunningscriteria te beoordelen  (weging, totaal 100 punten):

  1. Een aantoonbare afgeronde WO bachelor opleiding (15 punten);
  2. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als Business Controller bij een gemeente of gemeenschappelijke regeling (30 punten);
    1. 0 to 3 jaar ervaring (0 punten);
    2. 4 tot 5 jaar ervaring (15 punten);
    3. 5 tot 7 jaar ervaring (30 punten);
  3. Een maximum uurtarief van € 90,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer (30 punten);
  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met P&C cyclus en de P&C producten (benoem ze duidelijk in je CV) (25 punten).

Competenties:
Je hebt een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Je weet Financiën te koppelen aan andere data. Communicatief vaardig, zelfstandig en verbindend, sterk in woord en geschrift. Je bent bestuurlijk sensitief.

CV-eisen:
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen:
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Planning:
De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg met de best passende kandidaat. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk woensdag 15 oktober 2025 bericht.

Overige informatie:
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Iets voor jou of iemand in je netwerk?

Voldoe je aan dit profiel en ben je vanaf 15 november beschikbaar voor deze opdracht, stuur dan per omgaande je actuele CV (met daarin de speciaal gewenste toelichtingen zoals hierboven verzocht) naar dirk.rozemeyer@servicingyou.nl

Voor meer informatie bel je naar Dirk Rozemeyer op +31 6 52636489.