Hier wordt gewerkt voor de mediastad van Nederland. Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn ze de meest nabije overheid; bereikbaar én toegankelijk. Open én nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is.
Zij zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die ze maken. In hun werkwijzen zoeken ze de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar.
Bovenal doen ze het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met hun vakmanschap zijn ze een betrouwbare partner. Ze willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad. Elke dag willen ze dit waarmaken. En als dat een keer niet lukt, spreek hen er dan gerust op aan. Als je bij hen werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt.
Opdracht
Deze gemeente is op zoek naar een ervaren Communicatieadviseur Veiligheid voor 36 uur p/w voor de periode van 5 januari tot 28 augustus 2026. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van communicatiestrategieën rondom veiligheidsvraagstukken binnen deze gemeente. Je werkt nauw samen met het beleidsteam, regiogemeenten en de Bestuur Communicatieadviseur van de Burgemeester.
Je werkzaamheden zijn onder andere:
- Campagnes begeleiden en coördineren.
- Sparren met en adviseren van regiogemeenten die campagnes zelf uitrollen en monitoren of deze uitrol goed verloopt.
- Adviseren en communiceren rondom veiligheidsvraagstukken tijdens de jaarwisseling, zowel richting inwoners, ondernemers als interne teams.
- Opstellen van communicatieplannen en deze vertalen naar concrete acties, middelen en kernboodschappen op B1-taalniveau.
- Adviseren en ondersteunen bij communicatie rondom incidenten en crisissituaties, inclusief optreden als pers- en publieksvoorlichter.
- Intensief samenwerken met beleidsmedewerkers, wijkteams, politie, horeca, ondernemers en regiopartners.
- Stakeholdermanagement: draagvlak creëren en belangen zorgvuldig afwegen in een complexe omgeving.
- Monitoren en evalueren van campagnes en communicatie-inspanningen, en rapporteren aan beleidsteam en bestuur.
Met jouw inzet zorg je ervoor dat inwoners, ondernemers en partners weten wat deze gemeente doet, waarom dat belangrijk is en hoe zij zelf kunnen bijdragen aan een veilig en leefbare omgeving.
Gewenste profiel
- Een afgeronde opleiding op minimaal HBO-niveau, richting Communicatie.
- Ruime ervaring met strategische en uitvoerende communicatie binnen een gemeentelijke of overheidscontext.
- Met je politiek-bestuurlijk sensitiviteit weet je jouw communicatie daarop goed af te stemmen.
- Gewend om in dynamische situaties te werken en kan rust en structuur brengen tijdens crisissituaties.
- Je bent ervaren met veiligheidsthema’s en maatschappelijke campagnes, en weet je deze te vertalen naar effectieve communicatieacties.
- Tot slot ben je proactief, verbindend en in staat om strategisch te adviseren én praktisch uit te voeren.
Vereisten
1. Een aantoonbare afgeronde opleiding HBO Communicatie en/of Marketing;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Communicatieadviseur binnen het domein Veiligheid, Crisiscommunicatie of Maatschappelijke campagnes;
3. Aantoonbare ervaring met het samenwerken met interne en externe stakeholders, zoals politie, regiogemeenten, horeca en bewonersgroepen. Daarnaast ook gewenst, aantoonbare ervaring met crisiscommunicatie en optreden als pers- of publieksvoorlichter.
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar binnen een lokale gemeente;
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het zelfstandig opstellen en coördineren van communicatieplannen en campagnes.
Selectiecriteria (totaal 100 punten)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Communicatieadviseur binnen het domein Veiligheid, Crisiscommunicatie of Maatschappelijke campagnes (30 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het zelfstandig opstellen en coördineren van communicatieplannen en campagnes. Benoem dit duidelijk in je CV (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met integrale samenwerkingen tussen politie, horeca, bewonersgroepen en regiogemeenten. Benoem dit duidelijk in je CV (25 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met crisiscommunicatie en het daarbij optreden als pers en/of publieksvoorlichter (15 punten);
10. Een maximum inkoop uurtarief van € 75,- exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en parkeerkosten voor deze opdracht van 8 maanden (tot eind augustus 2026 en mogelijk nog verlengd) (10 punten).
Gewenste competenties
- Sterk in adviesvaardigheden en overtuigend in woord en schrift;
- Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en omgevingsbewustzijn;
- Stressbestendig, kan schakelen onder druk;
- Creatief en oplossingsgericht denken;
- Snel complexe dossiers en processen eigen maken;
- Resultaatgericht en zelfstandig werkend;
- Verbindend en sterk in stakeholdermanagement.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg. Deels hybride werken is mogelijk in overleg met deze opdrachtgever.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 26 november 2025 vanaf 12:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 november 2025 bericht.
Overige informatie
- Deze opdrachtgever verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van deze gemeente. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de te overleggen VOG zijn voor rekening van de interim kandidaat.
- Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
- Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van deze gemeente voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden bij deze opdrachtgever. De reiskosten voor woon-werk zijn onderdeel van het uurtarief en kunnen derhalve niet separaat worden gedeclareerd bij deze opdrachtgever.
- ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
Iets voor jou of iemand in je netwerk?
Voldoe je aan dit profiel en ben je vanaf 5 januari 2026 beschikbaar voor deze opdracht, stuur dan per omgaande je actuele CV naar dirk.rozemeyer@servicingyou.nl Voor meer informatie bel je naar Dirk Rozemeyer op +31 6 52636489.