Interim Kwartiermaker Marketing, gemeente regio Utrecht, 12 uur p/w

Deze gemeente is een stad in het zuidwesten van de provincie Utrecht. Zij telt ruim 33.000 inwoners en heeft een gezellig historisch hart waar de inwoners trots op zijn. De ambtelijke organisatie van de gemeente (GIJS) bestaat uit ruim 250 medewerkers verdeeld over 7 teams. GIJS werkt aan een bloeiend en toekomstbestendige gemeente, waar iedereen prettig kan wonen, werken en samenleven. GIJS staat voor betrouwbare dienstverlening, een benaderbare organisatie en heldere communicatie. De ambtenaren werken vanuit hun drie kernwaarden: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Samen met en voor ‘ons stadje’.

 

Opdracht
Deze gemeente kent de unieke combinatie van aan de ene kant een monumentale binnenstad vol geschiedenis en een gevarieerd aanbod van winkels en horeca. Aan de andere kant heeft zij een groen buitengebied. Daarmee is zij een aantrekkelijke gemeente om in te ontspannen, zowel voor inwoners als voor bezoekers. In het coalitieakkoord is afgesproken om recreatie en toerisme in deze gemeente te stimuleren. Ze dragen bij aan de leefbaarheid en genereren inkomsten en werkgelegenheid. Dit versterkt de toekomstbestendigheid van hun voorzieningen.

Om die aantrekkelijke combinatie van stad en buitengebied te versterken en onder de aandacht te brengen van toeristen/recreanten heeft de raad op 9 juli jl. de Toekomstvisie Recreatie & Toerisme 2025-2035 vastgesteld. Ook het stimuleren van meer verblijfsrecreatie en regionale samenwerking worden hierin beschreven. De bijbehorende uitvoeringsagenda is op 15 juli jl. vastgesteld door het college.

In de agenda is ervoor gekozen om allereerst de basis (in beleid en uitvoering) rondom recreatie en toerisme weer op orde te brengen. Voor het onderdeel Marketing & Informatievoorziening is het belangrijk dat ze eerst werken aan een scherp merk en de marketing (inclusief tourist info in wat voor vorm dan ook) verder professionaliseren. Om deze te kunnen ontwikkelen is het aanstellen van een Kwartiermaker noodzakelijk. Deze persoon stelt in nauwe afstemming met de externe partners een implementatieplan (governance) op voor toeristische marketing en informatievoorziening (VVV/tourist info) op basis van een optimalisatie van de fysieke en digitale marketing. De aanbevelingen van het adviesrapport ‘Optimalisatie toeristische Marketing & Informatiefunctie’ gelden als richtinggevend.

 

Implementatieplan

Doel is realisatie van een toeristisch-recreatieve marketingorganisatie (DMO) voor deze gemeente, inclusief fysieke plek, passend binnen de nieuwe visie en het nieuwe uitvoeringsplan van de gemeente. Het implementatieplan geeft aan hoe de Marketing & Informatie moeten worden georganiseerd met een sluitende businesscase. De partners, zoals Uit in deze gemeente en Stadsmarketing dienen betrokken te worden en het plan dient breed gedragen worden.

 

De volgende inhoudelijke punten zijn leidend:

👉 Er dient één organisatie te ontstaan voor alle toeristisch-recreatieve Marketing- & Informatietaken voor deze gemeente.

👉 Eenduidige positionering en heldere taken ten opzichte van centrummanagement/ binnenstadspromotie (en eventuele andere taken).

👉 De DMO zet zich evenwichtig in voor deze gemeente als geheel, zowel voor het buitengebied, voor de binnenstad als voor wederzijdse versterking tussen deze deelgebieden.

👉 Er komt een DMO met (een) betaalde kracht(-en) en een compact bestuur, dat evenwichtig de ondernemers- en publieke belangen dient.

👉 Actualisering van het huidige merk.

👉 De uitingsvorm van de informatiefunctie (VVV, Tourist Info, informatiepunt) staat bij aanvang open: afhankelijk van een realistische businesscase krijgt dit tijdens het proces verder vorm.

👉 De beschikbaar gestelde budgetten zijn taakstellend.

Afhankelijk van de resultaten wordt bezien in hoeverre het wenselijk is om hierna een marketingstrategie en marketingplan op te laten stellen (fase 2, niet in deze opdracht).

 

Planning
Start in periode 1 november 2025. En eindigt 28 februari 2026.

 

Vereisten

✨ Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als Kwartiermaker (op basis van beschreven werkzaamheden) binnen of in samenwerking met een gemeentelijke instelling;

✨ ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

✨ Een aantoonbare afgeronde opleiding op WO niveau.

 

Selectiecriteria te beoordelen (weging, totaal 100 punten)

✨ Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als ‘kwartiermaker’ (op basis van beschreven werkzaamheden) binnen of in samenwerking met een gemeentelijke instelling (30 punten);

✨ Aantoonbare kennis van organisatie-/governance van destinatiemarketingorganisaties (licht dit duidelijk toe in je CV) (20 punten);

✨ Aantoonbaar voltooide WO opleiding (15 punten);

✨ Aantoonbare competenties als resultaatgerichte uitvoerder en verbinder (licht dit duidelijk toe in je CV) (15 punten);

✨ Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met city- en/of regiomarketing (20 punten).

Geef in je CV duidelijk aan in hoeverre je aan het bovengenoemde profiel voldoet.

 

Gewenste competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling & schriftelijk);
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken;
  • Assertiviteit;
  • Organiseren;
  • Kritisch;
  • Analyserend vermogen;
  • Plannen en organiseren.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

 

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  in overleg.

 

Planning
De gesprekken bij deze opdrachtgever zijn gepland op woensdag 29 oktober 2025 in de ochtend, of donderdag 30 oktober 2025 in de middag. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 oktober 2025 bericht.

 

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

Gemeente faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

Iets voor jou of iemand in je netwerk?

Voldoe je aan dit profiel en ben je 1 november 2025 beschikbaar voor deze opdracht, stuur dan per omgaande je actuele CV naar dirk.rozemeyer@servicingyou.nl Voor meer informatie bel je naar Dirk Rozemeyer op +31 6 52636489.