Ben jij een ervaren interim verandermanager die graag impact maakt? Wil jij samen met een collega Teamleider Kwaliteit de afdeling herijken en de gewenste veranderingen doorvoeren en de mensen daarin meenemen? Dan is deze interim opdracht voor 6 maanden, starten per 1 maart 2025 voor 38 uur p/w bij deze opdrachtgever in Utrecht en Arnhem wellicht jouw volgende uitdaging!
Als interim Verandermanager werk je nauw samen met een Teamleider Kwaliteit om het Kwaliteitsteam naar een hoger niveau te brengen. Het team is gevestigd op twee locaties (Arnhem en Utrecht) en staat aan de vooravond van belangrijke ontwikkelingen. Door verdere digitalisering en automatisering verandert de rol van het Kwaliteitsteam. De huidige situatie met twee teams waarin reactieve taken en de meer pro actieve taken door elkaar lopen vraagt om een herijking. Een herijking willen ze graag doen waarbij vragen spelen als welke taken willen ze nu echt door het kwaliteitsteam laten doen? Welke focus en thema’s zijn nu echt het allerbelangrijkste voor deze opdrachtgever? Hoe geven ze hier het best invulling aan met de mensen en de organisatie er omheen? Hoe moeten ze het kwaliteitsteam positioneren binnen de divisie en binnen deze opdrachtgever zodat het optimaal bijdraagt aan de organisatie doelstellingen? Dit zijn vragen die ze graag door een ervaren interim Verandermanager beantwoord zien.
Om dit vervolgens uit te werken in een Plan van Aanpak en mogelijke wijziging voor de afdeling qua positionering. Het Plan van Aanpak zien ze graag uitgevoerd worden waarbij ook van belang is de medewerkers hier zorgvuldig in mee te nemen en op persoonlijk vlak ook te bepalen wat dit betekent voor hun ontwikkeling. Kort samengevat: samen met je collega Teamleider Kwaliteit zet je de visie uiteen, bepaal je de verandering en geef je sturing aan deze transitie, zorg je voor draagvlak en stimuleer je de teamleden om mee te groeien met de veranderingen.
Wat ga je doen?
- Opstellen van de visie en beoogde verandering voor het totale team (doelen, focus, organisatie etc.);
- Samenwerken met de Teamleider Kwaliteit om het team te versterken en te begeleiden in de transitie, maar zorg je ook voor de individuele aandacht en ontwikkeling van elke medewerker;
- Bewaken van de reeds bepaalde KPI’s en resultaten van de afdeling Het huidige werk moet uitgevoerd worden ten tijde van de transitie;
- Overzicht houden en verbinding leggen, zowel binnen als buiten het team, met name intensivering in de samenwerking met de Backoffice;
- Creëren van een positieve en stimulerende werksfeer waarin teamleden zich kunnen ontwikkelen;
- Helder communiceren en tactvol omgaan met complexe situaties;
- Zorgt voor een goede afronding en kennisoverdracht wanneer de opdracht afgerond is.
Wat vragen wij?
- Ruime ervaring in leidinggeven en verandermanagement;
- Affiniteit met en kennis van kwaliteitsmanagement;
- HBO werk- en denkniveau;
- Minimaal 3 jaar relevante leidinggevende ervaring;
- Een analytisch vermogen; je ziet de grote lijnen én hebt oog voor detail;
- Vaardigheid in het leggen en onderhouden van verbindingen binnen en buiten het team;
Een positieve en spontane persoonlijkheid, gecombineerd met standvastigheid en assertiviteit; - De capaciteit om het team te motiveren en te begeleiden naar verdere ontwikkeling.
Gewenste competenties
Organisatiesensitiviteit > Heeft inzicht in en is alert op (in)formele verhoudingen, posities en belangentegenstellingen binnen en buiten (de) organisatie(s) en kan daar adequaat op inspelen.
Communiceren > Heeft excellente communicatieve vaardigheden. Verwoordt gedachten helder en vlot, brengt mondeling en schriftelijk een boodschap begrijpelijk over aan anderen en weet hierbij hun aandacht vast te houden.
Netwerken > Legt, verstevigt en onderhoudt contacten met degenen, met wie gestelde doelen bereikt kunnen worden.
Analytisch vermogen > Onderzoekt, herkent en begrijpt de belangrijkste elementen van vraagstukken en hun onderlinge samenhang.
Omgevingsbewustzijn > Is extern georiënteerd en alert op (maatschappelijke, politieke en economische) ontwikkelingen die invloed hebben op de organisatie en/of de markt.
De competenties worden tijdens het interview getoetst.
Vereisten voor deze opdracht
- Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding;
- Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in leidinggeven;
- Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring in verandermanagement;
- Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 7 jaar) en aantoonbare ervaring met verbinding en doorontwikkeling binnen het team;
- Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring met kwaliteitsmanagement;
- Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbaar ervaring met het bewaken en behalen van KPI’s.
- Kandidaat heeft 3-5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij soortgelijke overheidsorganisaties;
- Kandidaat heeft 3-5 jaar aantoonbare ervaring met Agile werken;
- Kandidaat heeft 3-5 jaar aantoonbare ervaring met samenwerken met een backoffice.
- Maximum inkoop uurtarief bedraagt € 68,50 incl. reiskosten, excl. BTW
Iets voor jou of iemand in je netwerk?
Stuur dan uiterlijk 9 februari 2025 je actuele CV mét onderbouwing naar dirk.rozemeyer@servicingyou.nl
Voor vragen bel je naar Dirk Rozemeyer op 06-52636489.