Interim Adviseur/Manager Veranderopgave Jeugdgezondheidszorg, Leiden, 32 uur p/w

Voor deze opdrachtgever binnen de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) is sprake van aanhoudende personele knelpunten, met name in de Duin- & Bollenstree en Rijnstreek door ziekteverzuim, zwangerschaps- en ouderschapsverloven en een moeizame arbeidsmarkt is de personele bezetting onder druk komen te staan. Dit heeft geleid tot tijdelijke afschaling van dienstverlening en de noodzaak om structureel te werken aan een toekomst-bestendige inzet van personeel binnen de JGZ. 

Om het RVE-management in deze opgave te versterken, is besloten een interim Adviseur / Manager aan te stellen voor de periode van 1 januari t/m 30 juni 2026 (mogelijk nog verlengd) voor 32 uur p/w die in programmavorm leiding geeft aan de ontwikkeling en implementatie van oplossingen voor de korte én lange termijn. 

 

Doel van de opdracht   
De interim Adviseur/Manager heeft als primaire opdracht de JGZ toekomstbestendig te maken op het gebied van personele inzet, organisatieontwikkeling en capaciteitsverdeling. Daarbij ligt de focus op zowel stabilisatie van de huidige situatie als structurele verbetering van de organisatie voor de toekomst. 

Hij/zij opereert niet in de lijn, maar in de vorm van een programma, en werkt daarbij nauw samen met het RVE-management, HR, de directie en de betrokken gemeenten. 

Hij/zij werkt samen met de professionals van de JGZ aan gedragen oplossingen die een werkelijk perspectief biedt voor medewerkers op een acceptabele werkdruk, mogelijk fundamentele herijking van de werkprocessen en capaciteitstoedeling vanuit de opdracht die gemeenten aan deze opdrachtgever hebben verstrekt. 

 

Belangrijkste resultaten/deliverables 

  • De interim Adviseur/Manager stelt eerst een probleemanalyse op en ontwikkelt een integraal capaciteitsmodel, inclusief normeringen voor verzuim (ziekte, zwangerschaps- en ouderschapsverlof); 
  • Hij/zij initieert nieuwe strategieën voor werving en selectie, gericht op duurzame personele instroom; 
  • Hij/zij adviseert over en ondersteunt bij de optimale verdeling van capaciteit over regio’s en locaties; 
  • Hij/zij stelt een plan op voor herziening van de werkprocessen zodat teams steviger worden en deze opdrachtgever ook naar de toekomst toe de basistaken van de JGZ goed kan blijven uitvoeren, waarbij  de JGZ minder dagelijkse hinder heeft van arbeidsmarktkrapte, verlofregelingen en verzuimt en vertrek. 
  • Hij/zij levert een analyse en plan van aanpak voor cultuurontwikkeling en passende managementstijlen binnen de JGZ.

Door de aanhoudende personele knelpunten heeft deze opdrachtgever gekozen voor een versnelde procedure.

 

Ideale kandidaat beschikt over

  • Aantoonbare ervaring (min. 5 jaar) als interim Adviseur/Manager binnen de publieke sector, bij voorkeur in de zorg, het sociaal domein of een vergelijkbare organisatie; 
  • Ervaring met organisatieontwikkeling en verandermanagement; 
  • Ervaring met capaciteitsplanning en strategische personeelsontwikkeling; 
  • Ervaring met programmatisch werken en het aansturen van multidisciplinaire teams; 
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, verbindend en resultaatgericht; 
  • Academisch werk- & denkniveau. 

 

Interviewplanning

Interviews maken geen onderdeel uit van de gunningscriteria. Wel behoudt deze opdrachtgever zich het recht voor om verificatiegesprekken in te plannen indien zij daar redenen voor ziet. De data hiervoor zijn niet vooraf bepaald.

 

Werkdagen/rooster

Frequentie van werkzaamheden en locatie worden in overleg met deze opdrachtgever afgestemd.

 

Aanleveren na gunning

  • Recente VOG verklaring.

 

Geïnteresseerden in deze opdracht dienen het volgende in hun CV expliciet te verduidelijken (voor zover op zijn/haar werkervaring van toepassing)

  • Ervaring met capaciteitsplanning en strategische personeelsontwikkeling;
  • Ervaring met programmatisch werken en het aansturen van multidisciplinaire teams;
  • Omschrijf je werkwijze en aanpak in organisatieontwikkeling en verandermanagement in maximaal 500 woorden.

 

Iets voor jou of iemand in je netwerk?

Voldoe je aan het profiel en ben je voor de gestelde periode beschikbaar voor 32 uur p/w, stuur dan per omgaande je actuele CV inclusief specifiek gevraagde toelichting in één document naar dirk.rozemeyer@servicingyou.nl

Voor meer informatie bel je naar Dirk Rozemeyer op 06-52636489.