Sr. Projectcontroller, Den Haag, 32-40 uur p/w

Als Senior Projectcontroller realiseer je in overleg met het management van Global de beheersmatige, adviserende en management ondersteunende project controller werkzaamheden voor projecten/programma’s binnen de pijler Global.

Je zorgt samen met je Project Control teamgenoten dat de financiële processen en controles daarop optimaal verlopen. Je monitort en legt diverse financiële mutaties op correcte wijze vast, zodat de achterliggende betalingen en rapportages richting onze opdrachtgevers op correcte wijze worden verricht. Daarnaast ben je de ‘linking pin’ tussen Projectmanagement en Financiën. Je vertaalt risico’s en operationele gebeurtenissen naar financiële impact, risico’s en resultaten en geeft op basis daarvan heldere adviezen aan het management van Global. Je gaat deel uitmaken van internationale programma’s en/of projecten met een omvang van > € 200 miljoen. Belangrijk in deze rol is om samen te werken met partners en om het team Program Monitoring & Management (PMM) te ondersteunen met betrekking tot projectbeheersing.

 

Taken & verantwoordelijkheden

  • Je levert een bijdrage aan de ontwikkeling van programma ondersteunings- beleidsplannen en -strategieën ten aanzien van projectbeheersing binnen Global en de regio die het wereldwijd bestrijkt.
  • Je zorgt dat de projectbeheersingsstrategieën voor de projecten en/of programma’s binnen jouw portefeuille in overeenstemming zijn met de Global ontwikkelingsstrategie, evenals met jaarlijkse programmerings-, project- en planningsinstructies.
  • Je ondersteunt de selectieprocessen van partners, zoals ambassades en onderwijs-instellingen voor het uitvoeren van donor gerelateerde financiering voor OKP-projecten en -programma’s in overeenstemming met de geldende richtlijnen, het beleid en de procedures van Global.
  • Je levert een juiste, volledige en tijdige maandrapportage richting team- en programmamanagers, je levert de periodieke subsidie- en liquiditeitsaanvragen, de forecasting en kritische controles op betalingen.
  • Je controleert of projectovereenkomsten in overeenstemming zijn met het control protocol, subsidievereisten, planningen, de interne richtlijnen, beleidslijnen en procedures van Global.
  • Je assisteert de Teamlead Programme Support – Finance & Control van Global bij het ontwikkelen van budgetten, financieel beheer, het opstellen van financiële rapporten en het beheren van audits voor subsidies van donoren.
  • Je stelt samen met de Programme- & Country Managers van team PMM een projectmonitoringsplan op en implementeert deze.
  • Je volgt het beheer van projectrisico’s in samenwerking met Programme- & Country Managers van team PMM en rapporteert risico’s aan de Teamleider Programme Support – Finance & Control.
  • Je bekijkt, analyseert en verifieert financiële-, tussentijdse- en eindrapportages die zijn ingediend door subsidieontvangers en partners en controleert nauwkeurig de consistentie tussen financiële uitgaven en prestaties, conform projectafspraken en donorvereisten (Control Framework).
  • Je adviseert en bewaakt het overzicht over de financiële processen en signaleert tijdig als zich eventuele onregelmatigheden voordoen in die processen.
  • Je controleert, volgt en verifieert dat de uitgaven voor directe implementatie door partners in overeenstemming zijn met het goedgekeurde budget. Financiële risico’s weet jij daarmee zoveel mogelijk mede uit te sluiten. 
  • Je voert financiële beoordelingen uit van de balanspositie, P&L en Cash Flow positie van potentiële partners of potentiële subsidieontvangers volgens de interne COCA (Checklist of Organisational Capacity Assessment) en geeft waar nodig advies. 
  • Je geeft feedback en aanbevelingen over geïdentificeerde budget- en prognosevarianten, project- / budgetrisico’s en problemen met betrekking tot de subsidieontvangers en indien nodig escaleren naar het management van Global.
  • Je bereidt projectcontrolerapporten voor met de huidige status van programma-implementatie en financiële status.
  • Je beheert projectaudits, inclusief contacten met auditors, coördinatie met partners, het verkrijgen van auditrapporten, het beoordelen van resultaten en het opvolgen van aanbevelingen.
  • Je voert tijdige projectafsluiting uit in overleg met het team PMM.
  • Je levert input voor het evaluatieproces van het tussentijdse- en eindejaar programma met betrekking tot kwesties die verband houden met projectbeheersing en risicobeheer.
  • Je onderhoudt professionele relaties met uitvoerende partners.

 

Wat neem je mee?

Wij geloven dat inclusief werkgeverschap een bepalende factor is om succesvol te zijn in de doelen die wij nastreven. We willen dat alle collega’s zich thuis voelen bij onze organisatie. Door inclusief te werken, brengen we verschillende perspectieven, achtergronden en inzichten samen. Past dat bij jou? Dan maakt het ons niet uit of je een rode, gele, blauwe of groene voorkeursstijl hebt, wat je achtergrond is of van wie je houdt. Belangrijk is dat je je enthousiaste zelf meeneemt, dat je bijdraagt aan een inclusieve organisatie cultuur, dat je geniet van de hectiek binnen onze organisatie en dat je flexibel genoeg bent om hierop in te spelen, zodat we er samen voor kunnen zorgen dat iedere student of leerling toegang heeft tot het opdoen van een internationale ervaring.

  • Je beschikt over een afgeronde Masteropleiding  (MSc/MBA) in Bedrijfseconomie, Economie of Bedrijfskunde of een studie gelieerd aan Financiën en/of Economie, aangevuld met een Register Controllers (RC) of Register Project Controlling (RPC) opleiding.
  • Je hebt minimaal 5 á 8 jaar relevante (internationale) werkervaring, bij voorkeur binnen een commerciële sector.
  • Je bent je bewust van het belang van een correcte verwerking en controle van de financiële gegevens en de risico’s die deze met zich mee kunnen brengen.
  • Je bent op de hoogte van alle richtlijnen, voorschriften en procedures voor wereldwijde ontwikkelingen die nodig zijn om deze taken uit te voeren. En zorgt dat je deze ontwikkeling blijvend volgt.
  • Je hebt kennis van Power BI Dashboard, KPI’s en bent gevorderd in Microsoft Excel.
  • Je hebt een passie voor ontwikkelingssamenwerking of vindt het belangrijk een maatschappelijke bijdrage te leveren.
  • Je bent verbindend en communicatief sterk, je staat stevig in je schoenen en laat je niet snel van de wijs brengen.
  • Je spreekt en schrijft uitstekend Nederlands en Engels.

Voor de functie zijn de volgende competenties essentieel: plannen, resultaatgerichtheid, feedback geven, motiveren, organisatie-sensitiviteit, samenwerken, analyseren en oordeelsvorming en assertiviteit.

Bescherming van onze doelgroep tegen misbruik, het voorkomen van fraude en het waarborgen van transparantie, objectiviteit en zorgvuldigheid zijn essentieel voor ons. Opdrachtgever accepteert dan ook geen enkele vorm van misbruik van macht of positie. Dit onderwerp komt aan bod in het selectieproces.

 

Wat biedt deze opdrachtgever jou?

  • Een fijne werksfeer met veel ruimte om je persoonlijk te ontwikkelen. En je bepaalt deels zelf hoe, waar en wanneer je werkt.
  • Je ontvangt een salaris tot € 5.127 bruto per maand bij fulltime inzetbaarheid (schaal 11 van de CAO Nederlandse Universiteiten). De exacte hoogte hangt af van je opleiding en ervaring.
  • Opdrachtgever kent uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo krijg je een vakantietoeslag van 8%, een eindejaarsuitkering van 8,3%, en meer dan 6 weken vakantie per jaar! En heel handig: je kunt voorwaarden voor elkaar inruilen als dat je beter uitkomt. Bijvoorbeeld salaris voor vakantiedagen of vakantiedagen voor een hogere reiskostenvergoeding.
  • Je krijgt een dienstverband voor 38 uur p/w voor de duur van 1 jaar. Als de situatie het toelaat wordt het dienstverband verlengd.

Een online assessment maakt deel uit van de procedure voor kandidaten die worden uitgenodigd voor het tweede selectiegesprek.

 

Iets voor jou of iemand in je netwerk?

Voldoe je aan bovenstaand profiel en ben je direct dan wel op korte termijn voor deze vaste baan beschikbaar? Stuur dan je actuele CV en persoonlijke motivatie middels onderstaand formulier. Voor vragen bel je naar Dirk Rozemeyer, tel 06 – 52 63 64 89.