Interne Communicatieadviseur (Medior), Utrecht, 36 uur p/w

In het interne communicatieteam binnen de afdeling Communicatie & Public Affairs (C&PA) lever je een bijdrage aan de corporate interne communicatie van deze opdrachtgever (overheidsorganisatie). Niet alleen werk jij mee aan de reguliere interne communicatie (kwartaalsessies, intranet, vlogs/blogs, etc.) maar je adviseert ook over diverse interne communicatievraagstukken en ontwikkelt daarvoor passende communicatie uitingen. De focus ligt daarbij op verandercommunicatie (meer digitaal en agile werken, cultuur) en IT/Digital communicatie.

 

Wat ga je doen? Wat wordt er van je verwacht?

  • Verbindingen leggen (tussen collega’s van verschillende afdelingen en vestigingen en tussen medewerkers en leidinggevenden) en medewerkers meenemen in de dynamische omgeving van opdrachtgever (en daarbuiten) door hen te informeren, te consulteren en te betrekken.
  • Je werkt niet alleen samen met verschillende afdelingen, maar ook met je collega’s binnen de afdeling Communicatie & PA (Corporate Communicatie, Woordvoering, Public Affairs, Social Media).
  • Je werkt op basis van de afdelings-/organisatiedoelstellingen maar pakt ook nieuwe activiteiten op die worden ingegeven door de actualiteit of voortschrijdende behoeften.
  • In deze rol combineer je strategisch denken en het concreet uitvoeren van nieuwe ideeën/interventies.
  • Ook schakel je waar nodig externen in voor de uitvoering van werkzaamheden.
  • Op tekstueel vlak ben je scherp.
  • Je meet de effecten van communicatie-inspanningen, analyseert gegevens en trends en stuurt bij waar nodig voor het behalen van de doelstellingen. 

De kandidaat die opdrachtgever zoekt is omgeving-sensitief en heeft ervaring met corporate interne communicatie, verandercommunicatie en heeft interesse in IT/Digital onderwerpen. Je hebt ervaring in het adviseren en faciliteren van interne klanten. Bij voorkeur heb je ervaring met online interne events, het produceren van digitale nieuwsbrieven en eventueel met het ontwerpen van visuals en infographics. Je denkt in termen van ‘gemeenschappelijk maken’ en ‘verbinden’ en hebt dus oog voor de interne stakeholders en voor de externe context van de organisatie. Scherpte in boodschappen, zowel in woord als schrift. Minimaal 5 jaar relevante werkervaring bij overheidsorganisaties. Je gaat aan de slag als interim Interne Communicatieadviseur voor een periode van 6 maanden in Utrecht nabij het Centraal Station, bij voorkeur vanaf 1 januari 2021 voor 36 uur per week.

 

Gewenste competenties

  • Analytisch vermogen: onderzoekt, herkent en begrijpt de belangrijkste elementen van vraagstukken en hun onderlinge samenhang.
  • Organisatie sensitiviteit: je hebt gevoel voor de onderlinge verhoudingen en je houdt rekening met de formele en hiërarchische lijnen.
  • Overtuigingskracht: is in staat draagkracht te creëren en weet anderen ertoe te brengen een standpunt, idee, advies of plan te accepteren en/of over te nemen.
  • Coachen: is gericht op het ontwikkelen van de competenties van anderen door middel van het geven van opbouwende feedback, inzicht, tips en handvatten. Biedt ruimte en begeleiding.
  • Communiceren: verwoordt gedachten helder en vlot, brengt mondeling en schriftelijk een boodschap begrijpelijk over aan anderen en weet hierbij hun aandacht vast te houden.
  • Creativiteit: is vernieuwend, kan oplossingen bedenken en beoordelen, out-of-the-box thinking, originaliteit en anders denken.

 

De ideale kandidaat beschikt in ieder geval over het volgende

  • een relevante communicatie/gedragswetenschap opleiding op HBO/WO niveau, dan wel een vakopleiding o.h.g.v. interne-/verandercommunicatie
  • aantoonbare kennis en ervaring met verandercommunicatie
  • aantoonbare kennis in het adviseren en faciliteren van interne klanten
  • minimaal 5 jaar soortgelijke ervaring met corporate interne communicatie, bij voorkeur opgedaan binnen een overheidsorganisatie
  • aantoonbare ervaring met (digitale) communicatiemiddelen en -tools. Denk aan Office 365 (Teams, SharePoint etc.) en de Adobe Suite (Photoshop, Premiere, InDesign etc.)
  • aantoonbare ervaring met zowel schriftelijk als mondeling uitstekende communicatieve vaardigheden; kan o.a. standaardteksten voorzien van extra flair

 

Interesse?

Iets voor jou of iemand in je netwerk? Stuur dan je actuele CV, persoonlijke motivatie en uurtarief incl. reiskosten, excl. BTW naar ons toe middels onderstaand formulier. Dank voor het delen.